mandag den 4. marts 2013

21.01.13 - Ole's rejsebrev, Palau

En uge før afrejsen til Palau, bliver flyet fra Taipei,Taiwan til Koror, Palau aflyst. Heldigvis har rejsebureauet nogle alternative flyafgange parat, og valget bliver at flyve tre dage før den oprindelige afrejsedato. Så nu skulle det lige pludseligt gå stærkt med at få de sidste ting på plads. Men det lykkedes og så var der ovenikøbet ledige køjepladser ombord på Orbit fra dag eet. På flyrejsen fulgtes jeg med Ken's og Kim's mor Bitten. Lørdag klokken 18:30 lander vi i Koror lufthavnen og solen er gået ned for en halv time siden. Ved udstigning af flyet rammes vi af tredieve graders fugtig tropevarme, her syv grader nord for ækvator. Fra den frostklare luft i det snedækkede Danmark til dette palmegrønne ferieparadis inden for et døgn, herligt. Efter indchekning bliver det til et hjerteligt gensyn med vores storsmilende værtspar Anne Sofie og Ken, som vi sagde farvel til for lidt over et halvt år siden i Kastrup. I lejet bil kører vi til en lokal restaurant hvor vi nyder gensynet over en dejlig middag. Derfra kører vi til Sam's Tours, som er det dykkersite, hvor Orbit og Amazing ligger for svaj. En kort sejlads i dinghy'en og vi bliver budt velkommen ombord af Orbits gaster Bibi, Loui og Daniel.

De første par dage går med hyggeligt samvær på skibet og i land med Orbit's og Amazing's besætninger inden der provianteres til den første 10-dages dykkertur. Efter en smuk sejlads til Ulong Beach kaster vi anker ved en koralhvid Bounty strand med bagved liggende jungle hvorfra fugle og flyvende hunde ses. Stranden er ideel for min første dykkerlektion med Ken, hvor jeg skal lære dykkerudstyret at kende og især lære at få styr på opdriftkontrollen. Det går fint fremad med undervisningen de næste dage indtil jeg ærgerligt nok på femtedagen af dykkerturen ikke får nok solcreme på og derfor får for meget sol. Nødtvungent valgte jeg derfor at holde mig lidt i skyggen de efterfølgende dage, hvor resten af besætningen var med Amazing på tur ud til Blue Corner og German Channel, hvor de havde nogle spændende dyk. De sidste dage af første dykkertur ligger vi for anker i en lille beskyttet lagune et sted i Rock Islands med gode snorkel- og kajakmuligheder.

Tilbage ved Sam's spiste vi på Krämer's sammen med Amazing's besætning. Desuden blev det til en super hyggelig grillaften på Orbit, hvor hele Amazing's besætning kom over medbringende bøffer og rom og cola til sundownere til alle. Tilberedningen af maden skete på Orbits fremragende gasgrill. Næste dag blev der provianteret til anden dykkertur på endnu 10 dage. Efter en fantastisk smuk sejlads var vi igen ved Ulong, men ved en ny ankerplads. Jeg har et spændende dyk ved Clam City med giant clams, farvestrålende koraller og fisk, samt en Cuttlefish på nær ved en meters længde. På ankerpladserne om aftenen, når lyset blev slukket, var det værd at vende blikket opad, for at iagttage nattens fantastiske smukke stjernehimmel, som den tager sig ud på disse breddegrader.

Den efterfølgende dag var vi på besøg i Jelly Fish Lake med sine millioner af gyldne gopler. Adgangen til søen sker af en tilhugget trappe over en mindre bjergkam med jungle og mangrovebevoksning ved søbredden. I søen er det kun tilladt at snorkle i overfladen, da der er giftig hydrogen sulfid dybere nede. Efter Jelly Fish Lake havde vi en fin sejlads til Omekang Islands – tæt på German Channel. Feriens absolutte højdepunkt oplevede jeg en af de efterfølgende dage, hvor vi sejlede i dinghy'en over til Amazing, der har lavere dybgang end Orbit's (på 2,60 m) og som kan sejle gennem German Channel, som er 3 m dyb og 365 m lang. Tyskerne sprængte kanalen gennem revet i begyndelsen af forrige århundrede. Den er berømt for at være tilholdssted for en parade af Manta Rays i højsæsonen, idet de benytter kanalen som indgang fra det åbne ocean til den indre lagoone. Vi tog afsted ved solopgang kl 6 og var ombord på Amazing hele dagen indtil kort før solnedgang kl 18. Og det var en eventyrlig dag, med udsyn til store flokke af delfiner, som legede foran båden. Snorkling på ydersiden af revet, imellem Blue Corner og New Drop Off. Her så vi bl.a. en mindre grå revhaj, store stimer af papegøjefisk, en napoleonfisk og en havskilpadde. Ombord på Amazing så vi en to meter lang sailfish, der halvtreds meter foran båden sprang ud af vandet fire gange. Sent på eftermiddagen snorklede jeg med Anne Sofie i German Channel, hvor vi kom helt tæt på fire manta ray's, som tilsyneladende ikke lod sig genere af vores tilstedeværelse. De svømmede helt tæt hen til det sted vi lå i vandet hvor de loopede. Til sidst på anden dykkertur blev det til fridykning ved Cementary Reef, Soft Coral Arch og Natural Arch med store stimer af farvestrålende tropefisk, bl.a. forskellige butterflyfisk og klovnfisk som holdt til blandt søanemonerne. En måneds fantastiske oplevelser sammen med familie og venner var slut, og det var nu tid til at sætte kursen mod det kolde Nord, men med en masse solskin med i bagagen. Tusind tak for eventyret Anne Sofie og Ken, Juv og Kim og besætningerne fra Orbit og Amazing.