søndag den 7. oktober 2012

16.09.12 - Bob marley and the wailes...


Bob marley and the wailes går meget fint i spænd med sejlads i indonesien, Trenchtown Rock i ørene, sol på himlen og en stabil vind i ryggen. Vi sejler fra Lembec til Morotai ca 200 sømil for sejl , Pil logger rekorden 8.9 knob, få og små  bløde bølger. Vi sejler natten igennem , helt kulsort med er fantastisk stjerne himmel, morrild i kølvandet, sidder og styrer i tshirt og tænker på hvornår det nu er vinden skifter, kulden konmer og jeg skal kæmpe mig i 7 lag tøj og regntøj - men der sker jo ikke her i paradis :-) . 
I Lembec har vi dykket en masse og set virkelig mærkelige skabninger, der kunne stå model til nye monstre i en Alien film. Efter sigende var det i Lembec at guds mandagsmodeller blev smidt ned. Kim fra vores broder skib fik taget en masse fantastiske billeder og Ken og Ann Sofie's nye videokamera blev dyppet. Aftenen før vi trak ankeret op, blev vi fra orbit inviteret til filmaften på Amazing, Arne havde rullet den røde løber ud ( håndklæde) og vi så billeder i cockpit med popkorn , chips og et par rundhånede rom og cola, før vi måtte løsrive os for at indtage Pil's special tærte til aftens mad.
 Det er mange måder at fordrive tilværelsen på, til daglig møder jeg kl ca 8  og starter dagen med at kværne en ordentlig bunke emails og læse et læs interessante skriv mens jeg nedsvælger en liter kaffe,  her starter jeg med lidt cornfleks,  dykker en times tid og herefter nyder jeg EN kop kaffe , læser lidt i min Ken Follet bog, mens jeg venter på det næste dyk - hvilken kontrast. 
Solen er stået op igen - det er sørme solskin idag igen, Morotai er i sigte,  Jern genoaen er blevet sat, vi skal ind og finde en ankerplads og deltage i et arrangement  "sail indonesia" hvor en masse sejlskibs kaptajner og deres crew mødes og udveksler røver historier (tror jeg nok ) samt højtideligholder årsdagen for et vigtigt slag under 2 verdenskrig her ved Morotai. Morotai er den ø hvor den indonesiske hær i 1974 fandt en japaner som man havde glemt at fortælle at 2. Verdenskrig var slut. 
Morotai festlighederne viste sig at være omfattende, 2400 hummere blev grillede i byen der var optræden bla af en kendt jakatansk sanger som sang fantastisk godt omend på indonesisk, en hel del af underholdningen gik ud på at lokke folk på scenen og der blev venligt gjort grin med dem , de hvide sejlere (os) sad på stole foran og de lokale stod bagved men de morede sig kosteligt. Soldater fra flåden deltager også i stor stil - de stod sågar og holdt hinanden i hånden mens de så showet - friendly army :-).  Vi lovede at fortælle alle at indonesien er skøn, kom hid og brug nogle penge- men det kunne vi godt skrive under på uden show. Jeg besøgte en moske og blev vist rundt af en flink ung mand der var igang med sin jihad, før man gik ind skulle man vaske, øre, næse, mund, hoved, arme og fødder altsammen 3 gange, et smukt og enkelt rum , hilste på imamen og fik en held og lykke sætning med på vejen, blev inviteret på mad sammen med brødrene - usædvanlig gæstfri.  Toradag  aften er der inviteret til middag af guvernøren i lange bukser, hymmm, jeg har kun jeans med, håber det er acceptabelt. Ved middagen deltog også krigsvetaraner fra diverse krige. Jeg kom til at sidde ved siden af en bestefar lignende indoneser, der viste sig at have været jagerpilot ( russisk  MIG jager), spændende. Jeg spurgte han om det var gode eller sørgelige minder, hvor til han svarede gode, vi vandt jo, befriede papau :-). Guvernøren og frue sang karaoki for os !  Fredag skulle vi have været til middag med deltagelse af selveste presidenten af indonesien, men det blev desværre aflyst og vi måtte nøjes med chips og rom og øl på orbit, hvilket også var hyggeligt - så skal vi forhåbentlig også snart ud at dykke lidt igen.
Kærlig hilsen til nina, lars,hanne og til dig der læser dette. 


Skrevet af Klaus

Ingen kommentarer:

Send en kommentar