søndag den 4. november 2012

21.10.12 - Kristoffer's rejsebrev

Det er søndag og vi ligger for anker på sydsiden af Kri Island i en fantastisk lille bugt med hvid bounty-strand og fin dykning. Vi har været i vandet meget de sidste par dage og dykket syd-vestspidsen af Mansour Island. Det er super dykning her med masser af store fisk og stimer af små, plus diverse hajer, rokker og havskildpadder.

Ugen er gået således at vi først sejlede fra Friwin til Waisai, som er en landsby på sydsiden af Waigeo. Her skulle vi ligge et døgn og proviantere og så videre derfra. Dagen efter vi kom frem lagde Ken sig desværre syg som den foreløbigt sidste i rækken og var så hårdt ramt med feber og kvalme, at vi måtte ligge et ekstra døgn for anker ved Waisai. Dagen efter fortog feberen sig heldigvis, men han har stadig plaget af dårlig mave, plus at hans underlæbe blevet et stort forkølelsessår. Humøret har han heldigvis stadig i behold, og læben til trods har han fået dykket de sidste par dage også. Vi håber på snarlig bedring, så han kommer på 100% igen. Med Ken i bedring sejlede vi tilbage til den rolige ankerplads ved Friwin, hvor Kenneth havde sit først dyk som Divemaster. Det gik fint, alle kom op igen…! Dagen efter sejlede vi til Cape Kri og overnattede, hvor de erfarne dykkere havde et enkelt strømdyk med masser af fart på.

Her i slutningen af ugen er Thor og jeg gået i gang med Advanced Open Water og har gennemført både strømdyk (ved Mansour) og dybdedyk (ved ankerpladsen ved Kri). Dybdedykket gik hen og blev lidt mere spændende end forventet, vi begge havde brugt 50 PSI bare på at komme i vandet og svømme modstrøms til ankerkæden hvor vi skulle ned, og efterfølgende hurtigt brugte yderligere 100 på bunden med øvelser. Så da det gik op igen på Amazings ankerkæde var Thor tæt på at løbe tør for luft. Dog var der ingen fare på færde; Ken havde rigelig ekstra luft, men dykket blev lidt således lidt mere lærerigt end planlagt.

I det kulinariske hjørne har vi haft fornøjelsen af Anne-Sofie og Therese som ugens bagere med dejlige brød, pølsehorn og kanelsnegle til følge, mums! Og i går aftes lykkedes det Therese med stor succes på opfordring at lave brun sovs på aubergine til kaptajn og besætnings store fornøjelse.

I dag gik turen mod Manta Point nordvest for Mansour. Søen var lidt krap at ankre i, og de erfarne dykkere hoppede som sædvanlig først i for at sondere terrænet og se om der var rokker at dykke efter. Det var der heldigvis. Bagefter var Thor og jeg klar. Knap havde vi fået røven i vandskorpen før de første par Mantas dukkede op. Selvom sigten ikke var mere end 10 meter, var det alligevel en stor oplevelse at dykke med de store rokker, specielt Thor var helt i hopla og mente det var turens foreløbige højdepunkt. Dog fik han lige snuden for langt frem en enkelt gang til at starte med og kom enddog meget tæt på en stor Manta, hvilket gav ham en mindre forskrækkelse, og så kunne han godt nok bevæge sig hurtigt, selv under vandet!

Efter Manta-dyk har vi fundet en rolig ankerplads nord for Mansour for natten. På land er der et resort med både bad og internet, så der er dømt landgang for at blive rene og få nyt hjemmefra.