fredag den 14. juni 2013

27.04.13 - Bibi's rejsebrev fra Puluwat

Vi var heligvis ikke helt orange, da vi sejlede fra Lamotrek mod Puluwat, den sidste af de fjerne atoller på vores togt i Mikronesien. Eric (den amerikanske antropolog på Lamotrek) havde ellers advaret os om, at gurkemejepulveret – en vigtig bestanddel i den afskedsceremoni, vi var så heldige at modtage på vores afrejsedag – først blev slidt af huden efter flere dage, og at vi derfor skulle regne med at få orangefarvede lagener, puder, hynder og vægge. Men til vores held nåede vi at få at vide fra Xavior (øens Master Carver), at det skam var helt i orden at vaske gurkemejepulveret af igen lige efter ceremonien! Så vi var dejligt renskurede, og ikke mindst glade og opstemte, da vi smed fortøjringen til vores ny-installerede bøje. Oplevelserne fra Lamotrek havde alligevel brændt sig godt fast. Vi havde uden tvivl været en del af noget helt specielt på den ø, og det var svært ikke at være lidt – eller meget – rørt.

Vejret i dagene op til afgangen havde været meget roligt, så det var havet også. Der var kun mindre bølger, og sejladsen på de 175 sømil til Puluwat blev uden tvivl den mest behagelige hidtil. Ingen blev søsyge, der var flot vejr, og det er klart nemmere at få sovet, når båden ikke hamrer op og ned mod store bølger. På fiskefronten så det også ud til, at The Magic Barnacle (den magiske muslingeskal, som var en hovedspiller i afskedsceremonien på Lamotrek) havde bragt os held. Vi fik halet to mahi mahi ind, én på 121 cm og 6 kg den første dag (min fangst) og én på 103 cm og 5 kg den anden dag (Louis fangst – endelig!). Lækkert lækkert. Jeg opdagede under fileteringen til min store fornøjelse, at en mahi mahis afføring er flydende og sølvfarvet. Fisken, der skifter farve fra guld-grøn til sølv-hvid i dødsøjeblikket, og så tilbage igen bagefter, skider altså sølv... Jeg. Elsker. Naturen. !!!
På andendagen nåede Thomas også lige at kæmpe et par sekunder med en marlin, men den sprang hurtigt fri – og det gør marlins åbenbart 10 ud af 9 gange, som Ken siger... På 5 år havde der på Orbit været Marlin-bid 50 gange, men kun TO var blevet halet helt ind. Så det var med en venlig tanke til The Magic Barnacle, og alle verdens fiskeguder, da der på tredjedagen var Marlin-bid igen – og da det denne gang lykkedes Thomas at få den halet hjem! Jubii! Det er altid en lettere kaotisk oplevelse når der bliver råbt FIIIIIIIISK! og alle mand søvndrukne vælter op i cockpittet, for derefter at vælte ind i og hen over hinanden i et forsøg på at styre båden og hive sejl ind, mens militærmanden vågner i Ken (og råber MEGET HØJT et sted fra indeni Ken) og dermed får det hele til at lykkes. Og det var ingen undtagelse denne gang, med en så stor fisk, der springer højt og virkeligt kæmper. Jubii igen! Der blev senere taget flotte billeder af Thomas med marlin og af Ken med marlin, hvilket ikke er en nem sag, når fisken vejer 50 kg, er 2 m og 21 cm lang og desuden har skæl, der svier som brændenælder. Snedig fisk.

Fem timer og 20 sømil efter marlin-fangst, omkring frokosttid, var vi så ved Puluwat. Turen havde altså taget os ca. 50 timer. Rigtig fint. Der var masser af sollys til indsejlingen, som er lidt vanskelig ved Puluwat, og god tid resten af dagen til at gøre båden ankerklar, ren og lækker, få en kop kaffe, et bad og til at himle over sceneriet. Puluwat som atol er noget anderledes opbygget end de andre atoller, vi havde besøgt – mindre i omkreds, med flere øer meget tættere på hinanden og dermed flere bugte og kringelkroge. Meget, meget smukt og perfekt til kajakture, som vi hungrede efter. Efter store kulturelle oplevelser på Wolai, Elato og Lamotrek især havde alle på båden mest brug for at lade op på Puluwat med afslapning og naturoplevelser. Vi skulle ikke sætte bøjer op eller drikke gæret, varm kokosvin (gudskelov!) i flere men’s circles. I stedet fik vi sejlet meget i kajak (alle blev officielt EPP2-uddannede), solet på dækket, læst, spillet whist, skrevet i dagbøger, snorklet og badet. Lækkert! Det lod til også at passe de lokale fint, så der var ingen sure miner.
På ankomstdagen havde vi Thomas’ marlin med som en gave til øens borgmester, en flink og stor, rund mand med store, udstående øjne, og med kvindelige slægtinge, der ikke holdt sig i baggrunden (dejligt at se!). Fisken blev godt modtaget og var også en ret pæn gave, syntes vi selv, men vi fik desværre ikke tilbudt at få en lille luns med tilbage til båden... Men pyt med det – vi fik lækker mahi mahi-sushi samme aften og pandestegte mahi mahi-bøffer aftenen efter.

Vi var på Puluwat ved at være helt i bund på meget af vores proviant – nu inklusive havregryn og mel! – så der blev snakket og drømt ekstra meget om alle de ting, vi snart skulle have at spise. Frisk frugt, sprød salat, en stor peberbøf, gedeost, burgere fra Halifax, en tartarmad med rå æggeblomme, rugbrød, ristet torskerogn med remoulade, rejeost fra Buko, blødkogte æg, yoghurt, bearnaisesovs, lakrids-is og tusinde andre ting... Der blev også snakket om rent vasketøj (mit håndklæde var på Puluwat én stor og stiv saltflage), det næsten glemte privatliv og den næsten glemte lykke ved IKKE at have saltvandsknopper på røven. Men den hårde kendsgerning var jo, at vores tur på de afsidesliggende atoller – væk fra internet, væk fra (næsten al) stress, tæt på naturen og sine egne tanker – snart var slut.
Det er ikke nemt at acceptere, når noget godt slutter. Men så er det bare med at huske på alle de dejlige ting og ikke mindst mennesker, der venter derhjemme.