mandag den 7. marts 2016

25.02.2016 Rock Islands tur-retur, rejsebrev af Simone

Rejsebrev uge 1: Rock Islands tur-retur

Det nye crew ankom til Orbit den 18. Marts. Orbit lå i den lille bugt, med det blå hav og de grønne klippeøer ud for dykkercenteret Sam's Tours. De første par dage blev brugt på at lære hinanden at kende. Denne gang er vi 7 mennesker på båden. Kaptajnen Jonas, Sille (som også var med på sidste togt), Christian, Christine, Simone, Emma og Kasper.
Vi gik hurtigt i gang med dykning og Christian og Simone begyndte på Open Water. De andre var inde og udforske Chandelier Cave og Kasper og Sille var på natdyk ude på vraget.

Den 22. marts gjorde vi båden klar og satte kurs ud i det blå mod Rock Islands. Vi nåede ud af bugten og sejlede det meste af turen for genua, men da vi ville lægge for anker ude ved øerne svigtede motoren os. Den var død, uden mulighed for genoplivning. Hurtigt fik vi spændt dinghyen op på siden af båden og fik manøvreret ind med motorkraften fra den. Dagen efter sejlede vi tilbage til Sams igen. Stadig for dinghy. Det er ikke noget der giver meget sejlerrespekt og folkene ude på de store Katamaraner kiggede da også noget på os.
For at få gang i eventyret bestilte vi på Sams en kano tur med overnatning. Det er en pige der hedder Jene der står for det. Hun fik os booket ind og lovede at hente os næste morgen kl. 07.45. Næste morgen kom Jene ræsende ind på Sams i en gammel hvid van. Hun skulle kører os hen til supermarkedet og derefter til kajakkerne. På vejen ville hun tage en lille bitte smutvej der ville sparre os ca. 3,5 sekund. På vej ind over vejen hamre hun ned i et mindst 25 cm dybt hul og hjulet eksploderer. Dækket er flækket ned gennem midten. Det er heldigvis lige foran Korors mekaniker, der hører vores lille uheld og kommer ud og skifter vores dæk for 10$ og en cigaret. Det var en gratis tur med Palau Adventures.
Vores kajak tur er helt utrolig smuk. Christian aka. B.S. står for kortet og ruten. Vi er selvfølgelig væk efter sådan ca. 20 minutter. Det lykkes os at finde de grotter der er markeret på kortet og efter et par timer kommer Mac the sexy exotic Kajac Guide padlende efter os og får forklaret os at nu skal vi altså tage ud til Turtle Poop Island inden det bliver lavvande. Det er lidt besværligt eftersom Sille og Christine skal zig zagge hele vejen men det lykkes os at komme ud til vores øde ø hvor vi skal overnatte.
Vi er tydeligvis totalt newbs til det her survival noget for vi har hverken medbragt øl, musik eller spil. Til gengæld har vi pølser, pølsebrød og marshmellows. Om natten bliver Sille syg og vi er ude i nogle vilde planer om at kajakke tilbage i mørket, lave røgsignaler og chartret helikoptere. Heldigvis har vi læge-Emma med der kan konstatere at det ikke er noget akut og at det kan klares med en panodil.
Næste morgen padler vi tilbage og efter et langt varmt bad tager vi i byen på det lokale diskotek/restaurent/bar Taj. Her får vi pina coladas, mojitos, tequila og B.S. får en fin pink Singapore Sling med paraply og det hele. Til stor fornøjelse for servitricerne og os andre. Her på Palau lukker alle bare kl 02. En regel vi ikke umiddelbart kan forstå efter 6-8 drinks. Vi bliver læsset ind i barens shuttle bil og kørt tilbage til Sam's. Halvvejs beslutter Sille at baren har glemt at give hende hendes dankort tilbage. Vi vender kareten og kører tilbage til et helt lukket og mørkt Taj hvor Sille så finder sit kort øverst i sin taske.
Næste morgen gør vi båden klar og igen skinner vores uvidenhed igennem. Det er lidt hårdt med tømmermænd. Vi sætter endnu engang  kursen mod det forjættede land Rock Islands.