torsdag den 8. august 2013

12.07.13 - Mathias' rejsebrev: Kiribati Independence Day


Kiribati Independence Day

Af Mathias Hilkøb Jakobsen

At være en del af noget så upersonligt som et andet folks frihedsdag, er en ganske fed oplevelse. Især et folkefærd så anderledes fra de Skandinaviske som Kiribatis folk er.


Festlighederne var startet dagen forinden med en skønhedskonkurrence. Vi fandt aldrig ud af, hvem der havde vundet eller om det var både for mænd og kvinder. Vi var lidt kede af, at vi havde gået glip af det, men der var masser af oplevelser i vente.

Vi tog derind om formiddagen den 12 juli, og straks blev vi mødt af børn og en skæv mand, landsbytossen, som viste os, hvor ceremonien blev holdt. Vi kom lidt for sent, der stod allerede børn i nydeligt opstillede grupper i forskellige rækker foran os. De var klædt ud i forskellige farver og mønstre og alle grupper havde et banner fra deres skole. Der blev hurtigt lagt mærke til os, peget og grinet, vi var de eneste turister på øen den dag. Børnene blev ledet af en voksen, som skulle sikre at de blev holdt i takt samt bevarede disciplinen.  Et utaknemmeligt hårdt arbejde, for der blev kastet rundt med hattene og leget rundt omkring.

Da ceremonien begyndte, gik børnene rundt i takt i en stor firkant med en fanebærer i front og nogle havde også en fyr med tromme som slog rytmen an. Det var dog kun de lidt ældre i teenagealderen, som havde det. Samtidig var der et par taler i talerstolen, som var rettet mod børnene. Det var alle ældre mennesker, som holdt talerne, det virkede som fornuft og fælleskabet de snakkede om, men jeg kunne ikke forstå det, da det var på det lokale sprog. Men jeg tror, jeg fangede essensen af det. Bagefter gik børnene ud, væk fra den store græsplæne det blev holdt på, i et stort optog, først den ene klasse, så den anden og så den sidste. Disciplinen gik lidt itu, da børnene så, at vi stod og tog billeder af dem. Så ville de lige skære ansigter og kaste håndtegn til kameraet. Da alle børnene var blevet eskorteret ud var der pause. Børnene fandt deres forældre og hinanden.
Vi tog tilbage til båden for at spise frokost og tog ind igen tidligt om eftermiddagen, bare Lotte, Kira og jeg. Nu var tiden inde til, at det var de voksne, der gik i gang med konkurrencer. Det er en tradition på hele Kiribati, at mændene skal bryde. Der var seks mænd i en firkant, der holdte øje med deltagerne og så var det to forskellige brydere for hver runde. Før de begyndte at bryde, skulle bryderne tjekkes. Der blev kigget i munden og på hænderne efter ting der kunne rive eller skade. Efter det skulle de strippe ned til underbukserne og have et sjal fra hofterne ned til slutningen af lårene. Når det var gjort, skulle bryderne kramme venskabeligt for at vise respekt og godt humør, og efter alt det begyndte de at bryde.

I starten stod de og trippede lidt sammen, stod og holdt godt fast i hinanden og så, lige pludseligt, begyndte de at kaste rundt med hinanden. Nogle gange blev det ret voldsomt, nogle gange blev det bare komisk. Bryderne tabte oftest deres sjal, og det udløste store latterbrøl fra de omgivende tilskuere og fra dem selv. Det var vidunderligt at se hvor meget de gik op i det og hvor meget de samtidigt kunne slappe af omkring det. Det begyndte at regne og brydningen blev stoppet.  Det var helt i orden med børnene, de startede med at spille fodbold. Halvtreds børn og to bolde, det var for fristende for mig ikke at deltage, så jeg prøvede at tage bolden fra dem, men de var også meget opsatte på at tage bolden fra mig, når jeg endelig havde fået tilkæmpet mig den. Så jeg lavede ikke andet end at jagte en bold, omgivet at små og store børn, rundt på en stor græsplæne i 35 graders varme. Jeg var helt smadret bagefter, og jeg fattede ikke, at børnene bare kunne blive ved og ved med at løbe rundt.
 
Efter fodbolden var regnen stoppet og brydningen blev genoptaget. Vi begyndte at gå lidt rundt og bestemte os for at tage hjem til båden. Og vi blev fulgt hele vejen ned til stranden, lige til vi sad i vores gummibåd og der blev vinket farvel til børnene og landsbytossen og andre søde mennesker, som syntes vi så spændende ud. Det var en underlig følelse at være så interessant i deres øjne, men jeg kan ikke lade være med at tænke, på den anden side, så er de også meget interessante for mig og de begyndte alle at betyde noget.

Jeg vil holde fast i vores fælles dag sammen resten af mit liv.

Før jeg slutter, har jeg lyst til at fortælle hvad vi ellers har lavet siden sidste rejsebrev. Vi har fået en ny gast ombord, Kira, som passer perfekt ind i rytmen og roen på Orbit. Hende er vi allerede blevet vildt glade for, nu kan hun ikke undværes. Nogle gange føler jeg mig forkælet over at være sammen med så forskellige og så afslappede mennesker, som dem der er på Orbit lige nu.

Vi har været på Kiribati hele tiden, på hovedatollen Tarawa og de to afsidesliggende atoller, Butaritari og Abaiang. Vi havde nogle dage på Tarawa, hvor vi fik provianteret og hvor vi nød god restaurantmad og is fra supermarkedet. Vi sejlede derefter til Butaritari, en dagsejlads, hvor vi fik set vores første delfiner på togtet. Vi var på Butaritari i seks dage, hvor vi snorklede med skildpadder og Manta Rays og hvor de fleste fik sejlet i kajak. Herefter sejlede vi mod Abaiang, som ligger på vejen tilbage til Tarawa. Vi tilbragte Kiribatis uafhængighedsdag på Abaiang. Efter dagen tog vi ud til passet, hvor vi dykkede et godt dyk på revet og et virkeligt godt dyk i passet. De første dyk for mig siden Chuuk! Vi så forskellige slags hajer, Eagle rays, tun, en stime barracuda, langustere og masser af forskellige fisk. Det var et dejligt dyk.

Nu er vi på Tarawa igen, hvor vi skal have ordnet ting og sager, hygget os og bare nyde at kunne gå rundt i land, for nu skal vi ud på en syv dage lang sejlads, hvor vi skal krydse ækvator og forhåbentligt se nogle store dyr og fange fisk.

Næste gang er det Kira, som skriver rejsebrev og hun kan berette om den lange sejlads fra Kiribati til Tuvalu og atollen Funafuti som er vores næste havn.

Ohøj!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar