tirsdag den 12. august 2014

2014.07.27 - Ankomst til Tahiti og sejladsen til Maupihaa, rejsebrev af Olivia

Så er den første uge i Fransk Polynesien gået, og hvilken uge! Allerede da flyet gjorde klar til landing på Tahiti væltede sommerfuglene rundt i maven på mig, endelig var den lange flyvetur fra Danmark overstået og jeg kunne begynde mit længeventede eventyr på Orbit. En overvældende duft af blomsterkranse mødte Jonas og jeg i ankomsthallen inden vi med taxa blev kørt til Marina Tania hvor de andre på båden havde forberedt en overdådig morgenmad. Alt var nyt og spændende og der var en masse informationer og indtryk at suge til sig. For mig personligt krævede det da også en del tilvænning at begå sig under dæk, når båden konstant rokkede fra side til side.
De første par dage blev vi liggende i marina, hvilket gjorde overgangen fra landlivet til livet på havet lidt blidere. Vi kunne stadig nyde godt af friske madvare, rindende vand, træk og slip toiletter og fast grund under fødderne. Der var dog også en del arbejde, som skulle udføres på båden, inden vi kunne sætte kursen mod Maupihaa og de næsten øde bountystrande.  Blandt andet skulle gummibåden lappes, ankerspillet skulle repareres, sejlet skulle forstærkes, dieseldunkene skulle rengøres og fyldes, fiskestængerne skulle serviceres og der skulle provianteres til de kommende uger til havs. Der blev dog også tid til en enkelt smuttur ind til Papeete for at kigge lidt rundt på markedet derinde. Så da dagen endelig kom hvor vi kunne påbegynde vores planlagte to-dags sejlads mod Maupihaa, blev det sidste besøg på træk og slip toilettet, og det sidste ferskvandsbad nydt ekstra meget.
Sejladsen som på grund af ufavorabel vind blev til en 3,5 dags sejlads, bød på mange førstegangs oplevelser for mig, nogle meget bedre end andre. Første gang jeg blev søsyg, første gang jeg skulle sætte et sejl, første gang jeg skulle styre en båd, første gang jeg stiftede bekendtskab med den fantastiske stjernehimmel, første gang jeg så en haj og allervigtigst første gang jeg fangede en fisk. Vi har på denne sejlads oplevet rigtig god fiskekarma. Jonas lagde ud med af få en Mahi Mahi på 1.59 meter og omkring 16 kilo på krogen, som først efter 30 minutters intensiv kamp lod sig overgive. Allerede dagen efter var der bid igen og denne gang på begge stænger på samme tid. 
Desværre hoppede den ene af, men det lykkedes Jens forholdsvis ubesværet at hive endnu en Mahi Mahi på 1.27 meter ind, som vi kunne nyde på grillen samme aften. 
Blot et par minutter efter at linerne igen var sat, var der endnu engang bid på begge stænger. Nu var det min tur, til at hale fisken ind, min allerførste fisk. Med fighterbæltet på plads og god coaching fra sidelinjen var alle forudsætningerne for en succesfuld fangst på plads. Men allerede inden jeg begyndte at hjule linen ind kredsede flere hajer omkring båden og inden vi overhovedet fik et glimt af fisken havde den endt sine dage som hajføde. Det var et fantastisk og lidt brutalt show vi fik lov til at overvære, da fem hajer på samme tid sprang på den forsvarsløse fisk. Der var dog stadig bid på krogen og det genstridige bytte skulle nu hurtigt hales ind. Med røde kinder og adrenalinen pumpene i kroppen fik jeg, efter hvad der føltes som en evighedskamp, men som nok i realiteten højest har varet i 10 minutter, halet min første fisk ind. Min fangst viste sig dog at være en fin lille gray reef shark på omkring 1.30 meter. Efter Ken fik afmonteret fiskekrogen, der var blevet helt bøjet, blev den lille haj sluppet ud igen, og jeg kunne prale af at være blevet medlem af 1 meter fiskeklubben og have fanget min allerførste ”fisk”.
Den gode fiskekarma har desværre ikke spredt sig til god hvalkarma. En af de væsentligste grunde til at vi tog til Maupihaa var netop muligheden for at se pukkelhvaler og få dem på video. Desværre har vores møde med disse fascinerende skabninger begrænset sig til et par enkelte blåst i mørket. Men vi er optimistiske og forhåbentlig når vi at se en pukkelhval, og måske endda dykke med dem, inden vi igen sætter kursen mod Tahiti hvor Ken og Anne Sofie slutter deres årlange eventyr med Orbit.

Den første uge har været utrolig overvældende og fuld af spændende oplevelser som rækker langt ud over mine vildeste forventninger. Der er en fantastisk stemning ombord og der lader til at være god kemi imellem os alle. Allerede nu er der dannet god grobund for nogle nye dejlige venskaber. Jeg glæder mig derfor helt utroligt meget til at se hvad de næste fire måneder kommer til at byde på af nye spændende eventyr ombord på Orbit.
Lige om lidt skal jeg gøre mig klar til mit allerførste dyk, og jeg er rigtig spændt på hvordan det vil være. En ting er dog helt sikkert med tre instruktører, en divemaster og to rescuediver aspiranter ombord på båden er jeg vist i rigtig gode hænder.

Mange varme eventyrhilsner
Olivia








Ingen kommentarer:

Send en kommentar