onsdag den 22. oktober 2014

2014.10.12 - Nuku Hiva rundt, rejsebrev af Kim


Nuku Hiva og Marquesas øerne, et stort JA TAK herfra. Rart igen med fast grund under fødderne, (selvom jeg også syntes det gynger meget, når jeg er på land...) og hej til en helt anden verden. Her på øen er der faktisk noget, som stikker mere end 4 meter over havets overflade :-) Og hvor er her flot.

Mandag ville vi ligge hårdt ud, med at se smukke Nuku Hiva. Lars og Jonas sad over, de ville sejle lidt kajak og hygge med lidt Dive Master teorilæsning. Vi andre havde booket en rundtur på øen med den rare Jocelyne. Det var åbenbart den helt store og forkromede rundtur..... Det viste sig, at
vi havde fået fat i en af verdens mest arkæologi og botanisk interesserede personer. Hun ville få Søren Ryge, til at gå grædende i
seng. Hun kunne fortælle ALT om alle planter og træer, og det gjorde hun så...... Vist okay, jeg kun forstod cirka halvdelen ;-) Mange af "planterne", lignede dem hjemme i mine forældres stue. Bare lige ca 18 meter høje. Vi så bl.a. et kæmpe stort og meget imponerende Banyan træ. Det var omkring 600 år gammelt… 
Jocelyne var kommet hertil, fra Frankrig for 18 år siden. Med sin mand, en pensioneret officer, der nu var fisker. Han havde fanget en Marlin på 465 cm og på 380 kg (så et billede). Jeg undlod dog at fortælle om min lille Wahoo på 120 cm. En lille Gubbi ved siden af
hans imponerende fangst.
Øen er 340 km2 og har cirka 2900 indbyggere, fordelt på en større og tre mindre byer. Det hele forbundet med en vej. Jocelyne gjorde det
skide godt. Vi kom omtrent den halve ø rundt, på de 8 timer vi tilbragte i selskab med hende.
 
Tirsdag startede vi med en go morgenmad, med bacon og æg. Bacon var modellen, lige inden det hedder flæsk ;-) Det var skide godt!
 
Dagen blev ellers brugt til proviantering, til den næste uges sejlads. Og det var der rig mulighed for i Taiohae`s to indkøbsbutikker. Vi spiste på en lille "restaurant" på havnen, der også havde internet, så det nød vi godt af.
 
Onsdag morgen var det klargøring af båden. Inden sejlads og der er en del der skal gøres, ting der skal pakkes rigtigt og spændes rigtigt fast. Men det gik som altid godt, så vi kunne komme afsted og nyde den smukke 4-timers sejltur op til Baie Haahopu. En fin lille bugt på den vestlige side af Nuku Hiva.
Her gik de næste par dage med snorkling, lidt kajak og en masse god dykning. Dykningen på Marquesas, er noget helt andet end dykning på Fakarava. Vandet var blevet en grad koldere. Nu "nede" på 27 grader, så det er barsk, men vi overlevede. Sigten er også blevet noget mindre omkring 10-15 meter, men det kompenserede det rige dyreliv for. Sting
Rays, Scorpion fish, Morene ål, Box fish og jeg kunne blive ved. Vi fik alle dykket med de legesyge Manta Rays, der elskede at svømme ind i vores luftbobler. Det kunne de gøre i flere minutter.

I Baie Haahopu gik vi også i land på vores private strand, hvor vi hyggede med bål og snobrød.
 
Lørdag sejlede vi tidligt til Baie Marquisenne, hvor der igen stod fantastisk dykning på programmet. Nogle rigtig gode dyk med Manta Rays og massere af andet liv i vandet. De dyk får jeg aldrig nok af.
 
Idag søndag, var det tidligt op, (Det er vi gode til, da det bliver lyst allerede kl. 6 og ja mørkt kl 18) vi skulle videre. Inden da skulle vi efter planen have et dyk på en pynt der hedder Matateteiko, med god mulighed for at se hammerhajer. Det måtte vi desværre afbryde pga. dårlig sigt og alt for meget strøm.
Jeg og de andre på båden, har det lidt svært med at udtale navnene på de forskellige bugter og pynter. Alle vokaler står i kø, for at blive udtalt forkert ;-) Så er det bedre, hvor vi er nu. Den hedder/kaldes Daniels bay, efter en af bugtens beboere.
På turen hertil blev vi endnu engang eskorteret af en stor flok delfiner. Der legede og sprang i vandet, foran båden. Et helt fantastisk show.

Det gode fiskekarma, var også med os og Trine denne gang. Hun fangede en fin Mahi Mahi. Kampklædt med fighter bælte og sele, fik hun selv hevet den i land. 96 cm fin størrelse, men ikke nok til at komme med i 1 meter klubben denne gang. Men den smagte godt, sagde de andre ;-)

Sidder her i cockpittet, klokken er 21.30 de andre er gået i seng. Det er helt mørkt, men stjernerne gør hvad de kan for at lyse himlen op.
 
Har lidt over tre dage tilbage, på min tur med Orbit og med de seks fantastiske mennesker, hvis liv jeg er blevet kastet ind i. Det har været den fedeste tur. Med så mange indtryk og
oplevelser. Dykkene med Manta Rays og hajer, der ville dykke/svømme med mig.

Det KÆMPE Stillehav, hvor jeg bare var en lille bitte prik. Med 5 km vand under mig og horisonten 360 grader rundt. Jeg kunne blive ved. Virkeligheden overgår endnu en gang min vildeste fantasi.

Føler mig ydmyg og privilegeret. Med de ting, jeg får med mig hjem. Til min trykke hverdag, der er lige om hjørnet.
 
Ønsker de andre, og kommende gaster en god tur. Er jeg sikker på de får. Min fantastiske tur vil jeg tit tænke tilbage på og snakke om.
 
Mange Stillehavs hilsner Kim.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar