mandag den 9. marts 2015

2015.02.15 Bounty, hajer og god fiskekarma - Rejsebrev af Josefine

Så er næstesidste uge på mit stillehavseventyr passeret, og endnu engang formår jeg at blive overrasket over hvor hurtigt tiden flyver af sted.
Efter en problemfri og behagelig firedagssejlads fra Ua Pou, var vi nået Fakarava nord på Tuamuto atollerne. Og sikke et sceneskift. Vi savnede de frodige grønbeklædte bjergsider fra Marquesas , men svajende palmer, sandøer og det klareste vand jeg nok endnu har set, tog pænt imod os.
Vi sejlede hurtigt ind til land og så os omkring. Samme dag havde et krydstogtskib med blege amerikanere kastet anker uden for nordpasset, så der var godt besøgt i den lille landsby.
Vi gik rundt og ledte efter et sted hvor vi kunne spise frokost og eventuelt aftensmad, men mest uden held, da alt – på trods af krydstogtgæsterne tilstedeværelse – havde lukket.
Helt tilfældigt faldt vi tidligt på aftenen i snak med et fransk polynesisk par, som kendte nogle der drev en restaurant godt fire kilometer væk fra centrumområdet. De havde sørme åbent, og en halv time efter ville de hente os i deres pick-up og kører os derhen kvit og frit. Endnu engang blev vi mødt med enorm gæstfrihed fra den polynesiske lokalbefolkning.
Vi ankom til restauranten som de eneste gæster, og fik plads ude på en fin lille veranda lige ud til havet. Og her skulle vi så smage det lækreste fisk, i form af tun, vi endnu har smagt på vores snart to måneders lange ophold i Stillehavet. Efter et overdådigt middagsmåltid spottede en af os en haj ude i vandet, og vi løb alle hen til gelænderet og kiggede forventningsfuldt og spændt ned i det lave mørke vand. Tre-fire Blacktips og en enkelt Nurse haj kredsede rundt lige foran os. Det var vores første møde med de hundredevis af hajer der senere skulle vise sig for os på Fakarava.
Vi fik klaret provianteringen uden problemer samt afhentning af benzin og vand, og så sluttede vi vores sidste aften i nord af med endnu en virkelig lækker middag på et nærliggende ressort, inden turen gik videre mod Sydpasset.

En sekstimers dejlig og let sejlads ventede os, vi fik klargjort båden og sat fiskestængerne op. På vores lange sejlads til Fakarava fik vi en 20+ kg tun på krogen, så det var på med fighterbæltet, og så stod jeg ellers i en halv time og kæmpede en hård kamp. Da jeg næsten havde fået den halet ind sprang den af i sidste sekund, og jeg stod tilbage med en øv-følelse og et par vabler rigere. Vi havde alle troet at NU skulle vi endelig fange vores første fisk, men nej, det skulle ikke være dér.
Det skulle i stedet være på vej til Nordpasset, og ganske rigtigt, fik Mads let halet en Blue Fin Trivally ind, til stor glæde for os alle. Endelig havde vi god fiskekarma!

Vi ankom til Sydpasset hvor Sabine, Nicklas, Mads og jeg afsluttede vores Deep Diver Speciality i det åbne hav, lidt uden for passet.
Tilbage på ankerpladsen var vi alle oppe at køre over den faste bestand af ca. 8-10 hajer under Orbit, herunder Blacktips og gråhajer.
Eftersom vi tager ”brusebad” i havet, var der ingen vej udenom, og det var med et lidt uroligt sind da jeg første gang tog mit bad blandt flere hajer.
Dagen efter sejlede vi en smule længere syd på, da der blæste en del på vores daværende plads. Så med Mads bag roret og Ken oppe i stigen op ad masten kom vi og Orbit frem i godt behold. Ved Sydpasset er der relativt lavt vand og flere steder er der koraller som stikker langt op, hvilket er årsagen til Kens placering relativt højt oppe i luften, da det giver bedre overblik.
Vi kom frem til vores nye spot. Det betød godt nok ingen dykning de kommende dage. Til gengæld bød muligheden sig for en masse øvning af kajak, og Line, Sabine, Mads og Nicklas fik hver især deres sidste to lektioner. Alle er ret seje til at sejle i kajak nu, og jeg synes særligt det er super godt gået at alle, på så kort tid, er blev i stand til at rulle i deres kajak!
Ellers har vi brugt dagene til at snorkle rundt i det klare vand, med en havbund dækket af mange forskellige koraller, revfisk og mange hajer. Vi har også været inde på de ubeboede øer, som er helt fantastisk smukke. Vi hygger os stadig så meget, både sammen og hver for sig. Enten med en god bog, backgammontuneringer, jungle speed (skide sjovt spil), osv. Vi nyder i fulde drag hvor sidste tid i dette paradis uden lige.

Mange glade og varme rejsehilsner fra Sabine, Line, Mads, Nicklas, Ken og Josefine.